Ervaringen van anderen
Coachwandelingen, stilte en rouwretraites in de natuur
Iedere ervaring is persoonlijk. Hieronder delen mensen hun ervaringen met rouwbegeleiding, wandelcoaching, stiltewandelingen en de Walk of Grief.
Ik had dit veel eerder moeten doenRouwbegeleiding jongeren
“Mijn vader is in 2021 is overleden. Eerst had ik geen belang bij rouwbegeleiding, maar uiteindelijk was het toch teveel en begon het invloed te hebben op mijn schoolprestaties en mentale gezondheid. Dus ben toen toch hulp gaan zoeken.
Ik kwam bij Marieke terecht omdat het er voor mij uitzag als een hele warme en hulpbiedende plek.
Ik merkte gelijk dat ik het veel eerder had moeten doen. Toen ik bij Marieke binnenkwam, voelde ik gelijk warmte en liefde. Het gevoel en het feit dat ik een luisterend oor had die mij heel goed begreep, hielp me al meteen. Met soms een grapje tussendoor heb ik heel snel de manier gevonden hoe ik met mijn struggles moet omgaan, heel veel heb geleerd over wat rouwen nou precies is en wat het doet. Ik wil Marieke heel erg bedanken voor haar warme hulp.”
Een steun voor ons gezinRouwbegeleiding gezin
Wij als gezin kregen in het voorjaar van dit jaar te maken met het overlijden van onze man en vader. Na een ziekbed was het overlijden onvermijdelijk.
In de loop van de deze zware periode merkte ik aan de kinderen dat ze niet wisten hoe ze hiermee moesten omgaan. Ze wisten dat hun vader kwam te overlijden en dat bracht veel onzekerheid en angst met zich mee. Toen ik hoorde dat hiervoor begeleiding bestond, heb ik geen moment getwijfeld om Marieke in te schakelen. Ik heb dit bewust ruim voor het overlijden gedaan. De kinderen en Marieke konden samen de situatie bespreken. Marieke haar kundigheid en inlevingsvermogen hebben geholpen om de situatie bespreekbaar te maken voor de kinderen. Voor mijzelf vond ik dit heel prettig dat een ‘buitenstaander’ deze rol kon oppakken, ik had immers al genoeg aan m’n hoofd.
Marieke kon de kinderen op hun manier begeleiden naar het overlijden.
Een aantal weken na het overlijden is Marieke weer bij ons geweest om de kinderen wegwijs te maken in het rouwen om een dierbare. Ik vond het erg fijn dat Marieke er was voor mij als sparringpartner als het gaat om het rouwen bij kinderen. Als volwassene is dat al vaak zoeken en ik wilde het ook voor mij kinderen goed laten begeleiden. Marieke was daarin een toegevoegde waarde voor ons als gezin om deze heftige gebeurtenis te laten integreren in ons gezin.
Rouw en verlies bespreekbaar makenSchool & Rouw
“In september 2024 heeft Marieke op een informatieavond op IKC De Wierde in Adorp een lezing gegeven aan ouders en schoolteam over ‘rouw en verlies bij kinderen’. Het was duidelijk dat Marieke een missie heeft om dit onderwerp op alle agenda’s te krijgen waar dit van betekenis kan zijn. Met passie en inhoudelijke kennis nam ze ons mee in de dit niet vrolijke, maar wel heel belangrijke onderwerp. Hoewel het als zwaar kan worden ervaren, was de ouderavond dat niet. Er heerste een open sfeer waarin alle onderwerpen besproken konden worden. Marieke heeft de vaardigheid om dit feitelijk en ‘zoals het is’ over te brengen. Het bracht ons extra inzichten in de verschillende levensfasen van kinderen m.b.t. rouw en verlies, wat belangrijk is, wat je beter niet kunt doen en meer.
We vonden de lezing een waardevolle aanvulling op onze informatieavond.
Hartelijk dank, Marieke en veel successen gewenst tijdens het uitvoeren van deze belangrijke missie: dat rouw en verlies bij het leven hoort, bespreekbaar is en dat kinderen zich ondersteund voelen door volwassenen als ze een verlies tegenkomen in hun leven.”
Een bijzondere en helende ervaringWalk Of Grief
“De Walk of Grief rouwretraite op het prachtige Terschelling was voor mij een bijzondere en helende ervaring. De natuur weerspiegelde mijn innerlijke reis en de verbinding met mijn reisgenoten gaf mij warmte en steun. De warme en zorgzame begeleiding van Marieke en Martine (en hun verrassende met liefde bereide ontbijtjes waren een cadeautje op zich) maakte dit tot een waardevolle en ontzorgde week.”
Twijfel je wat bij je past?
Je hoeft het niet alleen te doen. Samen kijken we welke vorm het beste aansluit bij wat jij nodig hebt.
Warm, persoonlijk en veiligRouwbegeleiding
“Marieke als coach vond ik een warm mens die mij toeliet in haar huis en haar persoonlijke manier van begeleiden. Marieke heeft mij geholpen inzicht te krijgen in mijn situatie en mij concrete opdrachten gegeven waarmee ik verder kan. Ik voelde mij welkom, gehoord en veilig.”
De zon achter de wolkenRouwbegeleiding
“Marieke onderscheidt zich door haar grote betrokkenheid en haar vermogen om zich in te leven in anderen. Ze is optimistisch en heeft oog voor mogelijkheden zonder naïef te zijn. De zon schijnt achter de wolken en het glas is halfvol. Als je het even niet ziet zitten is ze er voor je en ze laat je pas los als jij aangeeft dat je zelf verder kunt. Kortom, iemand bij wie je graag in de buurt bent. Ervaar het zelf!”
Duidelijk, veilig en zonder oordeelRouwbegeleiding jongeren
“Marieke is een vriendelijke coach, die een fijne en een veilige sfeer waarborgt waarin je je verhaal kan delen. Ze probeert je verder te helpen in je proces, zonder vage begrippen. Door mijn autisme kan ik dingen anders oppikken maar door de duidelijke communicatie is dit niet voorgekomen.”
Aansluiten bij wat een kind nodig heeftRouwbegeleiding jongeren
“Marieke heeft oprechte interesse in de belevingswereld van het kind of jongere.
Zij kan aansluiten bij hetgeen een belemmering vormt in de levens ontwikkeling en daar waar “verdriet of oud zeer” een blokkade vormen.
Haar betrouwbaarheid en authenticiteit in combinatie met deskundigheid maken haar een coach die ik mensen aan kan raden”
Een warm bad dat ik nog steeds koesterWalk Of Grief
“Kort na het overlijden van mijn zoon stond er een artikel in een krant over de Walk of Grief op Terschelling. Ik schafte direct de box aan en was van plan de route te gaan lopen, maar het kwam er steeds maar niet van. Tot mijn oog viel op een oproep van Marieke en Martine die een rouwretraite rond de tocht organiseerden, precies in de week dat mijn overleden zoon jarig was. Dat kon geen toeval zijn en ik schreef me direct in. Het werd een week vol synchroniciteit en betekenisvolle gesprekken met lieve mensen die ook allemaal een rouwproces doorliepen.
De plek waar we verbleven was heerlijk. Het was fijn om steeds vanaf deze plek naar de startpunten te vertrekken en ’s middags weer terug te keren naar een warm huisje en een gezellige keuken. Genoeg ruimte om je even terug te trekken, maar ook om het gezelschap van anderen op te zoeken.
Aanvankelijk begon ik weer te lopen in een behoorlijk tempo, zoals tijdens mijn tocht naar Santiago de Compostella, tot Marieke voorstelde om eens te gaan vertragen in plaats van te versnellen. Dit was het beste advies dat me gegeven kon worden. Voor mij stond de rest van de week in het teken van vertragen en dat doet me nog steeds veel goed.
Op de derde dag van de reis was het de verjaardag van mijn zoon. De hele dag zag ik overal hartjes verschijnen in de vorm van lichtval, schelpjes, boomschors of houten hartjes die ergens hingen. Het gaf me een heel bijzonder gevoel. Bij thuiskomst bleek ook nog dat Marieke en Martine mijn lievelingseten voor me hadden gekookt, wat een verwennerij!
Ik heb ook een familieopstelling gedaan. Het onderwerp werd anders dan ik in gedachten had gehad, maar het was een hele zinvolle avond die nog lang na sudderde en waarvan de effecten ook nog steeds doorwerken.
Het werd voor mij een ontzettend waardevolle week, met veel tranen, maar ook heel veel lachen en mooie ontmoetingen. Een warm bad dat ik nog steeds koester.”
Ik vertrok anders dan ik aankwamWalk of grief
“Ik vertrok anders van Terschelling dan ik aankwam.
Toen ik de oproep voor de Walk of Grief voorbij zag komen, voelde het alsof het precies op het juiste moment op mijn pad kwam. Kort daarvoor was mijn moeder overleden en liep ik vast in mijn rouw. Het voelde als een passend kado aan mezelf.
Pas een week van tevoren ontdekte ik dat we daadwerkelijk 75 kilometer zouden wandelen, iets wat best buiten mijn comfortzone lag. Juist dat wandelen, samen met de rust, de ruwe natuur en de gesprekken onderweg, heeft mij enorm geholpen. We waren met een kleine, fijne groep waarin ik mij erg veilig en prettig heb gevoeld.
Marieke wist tijdens gesprekken steeds precies de kern te raken en hielp mij om stil te staan bij gevoelens en emoties waar ik zelf nog niet goed bij kon. We kregen aan het begin van de week een notitieboekje en ik gebruikte dat iedere avond alsof ik met mijn moeder aan het praten was. Dat hielp mij enorm bij het verwerken van verdriet en alles wat nog niet uitgesproken voelde.
Ook vond ik het heel fijn dat mijn hond Ed mee kon tijdens deze week. Kip & Eiland was een heerlijke plek om te verblijven en samen hebben we intens genoten van de rust, de wandelingen en de prachtige natuur van Terschelling.
Ik kijk terug op een warme, intense en waardevolle week vol inzichten, verbinding en persoonlijke groei.”
In stilte, in gesprek – precies waar jij nu bent.
Ruimte voor reflectie en vertraging
Wandelen in de natuur – niet zomaar bewegen
Met een coachwandeling, stiltewandeling of rouwretraite creëer je bewust ruimte voor rust, inzicht en herstel. Dit kan helpend zijn bij rouw, verlies, maar ook bij stressklachten of een (beginnende) burn-out.
Je bent van harte welkom.
Wil je kennismaken of heb je vragen?
Fijn dat je er bent.

